Controleren eigen BKR registratie

Veel mensen hebben een BKR registratie, zelf zonder dat ze dit doorhebben. Wanneer je een telefoonabonnement of een lening afsluit sta je namelijk al geregistreerd. Dit wil zeggen dat er genoteerd wordt dat je deze lening hebt afgesloten en wanneer. Een registratie op zich is geen probleem maar zodra er een negatieve registratie ontstaat kan dit wel voor problemen zorgen. Een negatieve registratie ontstaat wanneer je gedurende langere tijd (meer dan 2 maanden) je betalingsverplichtingen niet nakomt. Het bedrijf waar je een lening hebt afgesloten geeft door aan het BKR dat je je lening niet betaalt hebt waardoor er een negatieve codering ontstaat.

Controleren en opvragen van je BKR registratie

Je kunt je gegevens zoals deze bij het BKR geregistreerd zijn opvragen bij de bank. Om je gegevens in te zien zul je €4,95 moeten betalen waarna je de gegevens thuisgestuurd krijgt. Ook is het mogelijk om dit te doen bij het kantoor van het BKR zelf, in Tiel. Bij het aanvragen zul je je moeten identificeren en een aanvraagformulier moeten invullen. Hierna duurt het nog maximaal 20 werkdagen voordat je de gegevens thuis krijgt.

Wat als de gegevens niet kloppen?

Wanneer je van mening bent dat er fouten staan in de registratie kun je bij de kredietverstrekker die deze fout gemaakt heeft een verzoek tot correctie indienen. Wanneer er inderdaad een fout is gemaakt zal deze worden hersteld. Bij een meningsverschil hierover met de kredietverstrekker kun je dit laten onderzoeken door een onafhankelijke geschillencommissie.